Το θαλασσινό 2013

 
 

Το θαλασσινό 2013

Attention: open in a new window. PDFPrintEmail
 
 

Η επιτυχημένη ολοκλήρωση του έργου SEE MARINER μπορεί να μας άφησε μια γλυκιά ανάμνηση για τη χρονιά που πέρασε, δυστυχώς όμως ο συνολικός απολογισμός του προηγούμενου έτους αφήνει πικρή γεύση. Τα θέματα πολλά και πολύπλοκα, από τις αλλαγές στους όρους δόμησης στις παράκτιες περιοχές, μέχρι την έκδοση της απογοητευτικής απόφασης του Ισπανικού Δικαστηρίου για το ναυάγιο του πετρελαιοφόρου Prestige.


Πιο συγκεκριμένα, συνεχίζοντας ακάθεκτα τις παραδόσεις αυτού του τόπου με την καταστρατήγηση της υφιστάμενης περιβαλλοντικής νομοθεσίας, την αναζήτηση βραχυπρόθεσμων οικονομικών ωφελειών και νομιμοποίηση της περιβαλλοντικής υποβάθμισης, η πολιτική ηγεσία επέλεξε και φέτος να αγνοήσει την ανάγκη ολοκληρωμένης διαχείρισης των παράκτιων πόρων βάζοντας στο επίκεντρο τη διεύρυνση των δυνατοτήτων παραχώρησης της παραλίας και αιγιαλού για καθαρά εισπρακτικούς λόγους. Το Υπουργείο Τουρισμού, παρακάμπτοντας την ισχύουσα νομοθεσία για τον τουρισμό και τη δόμηση έφερε προς διαβούλευση ένα νομοσχέδιο που υποβαθμίζει το σημαντικότερο κεφάλαιο της χώρας, το φυσικό και πολιτιστικό της πλούτο, και υποθηκεύει όποια προοπτική βιώσιμης ανάπτυξης στο μέλλον. Επιπρόσθετα, με νόμο που ψηφίστηκε τον Αύγουστο νομιμοποιείται πλέον η περιβαλλοντική υποβάθμιση ευαίσθητων οικοσυστημάτων και αρχαιολογικών χώρων, προωθώντας ένα μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης που έχει αποδειχθεί διεθνώς αποτυχημένο (Δείτε τις σχετικές ανακοινώσεις των ΜΚΟ εδώ και εδώ).
Και δυστυχώς, η υποβάθμιση της σημασίας του παράκτιου και θαλάσσιου περιβάλλοντος δε φαίνεται να αποτελεί χαρακτηριστικό αποκλειστικά ελληνικό.
Το Μάρτιο του 2013 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε την πρότασή της για μια νέα Κοινοτική Οδηγία που στόχο έχει τη δημιουργία του απαραίτητου πλαισίου για το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό και την Ολοκληρωμένη Παράκτια Διαχείριση, που αποτελούν σημαντικά εργαλεία για την επίτευξη ισορροπίας μεταξύ περιβάλλοντος και ανθρώπινων δραστηριοτήτων. Παρόλες τις αδυναμίες της και τα περιθώρια βελτίωσής της, η αρχική πρόταση αναγνωρίστηκε ως ένα θετικό πρώτο βήμα από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις. Σε πλήρη αντίθεση, η Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού (TRAN) ψήφισε στις 5 Νοεμβρίου υπέρ της  ενδυνάμωσης της μη βιώσιμης οικονομικής μεγέθυνσης και της υποβάθμισης της οικοσυστημικής προσέγγισης, παραβλέποντας την πραγματική της αξία ως βάσης για τη λήψη αποφάσεων, καθώς και υπέρ της αποδυνάμωσης των απαιτήσεων για τις στρατηγικές για την ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων ζωνών, δίνοντας τη δυνατότητα στα Κράτη Μέλη να «αποφασίζουν αν θα χρησιμοποιήσουν δέσμη πρακτικών ή μία ή περισσότερες στρατηγικές». H θέση που έλαβαν τα μέλη της Επιτροπής TRANS προκάλεσε την άμεση αντίδραση των περιβαλλοντικών οργανώσεων: το Δίκτυο ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS απέστειλε σχετική επιστολή στους Έλληνες Ευρωβουλευτές και κινητοποίησε μέλη και εθελοντές του προκειμένου να ασκήσουν και εκείνοι πίεση για την αποτροπή μιας τέτοιας εξέλιξης ενόψει της ψήφισης της έκθεσης της Επιτροπής στην Ολομέλεια το Δεκέμβριο. Δυστυχώς, οι Ευρωβουλευτές ψήφισαν υπέρ της αποδυνάμωσης της αρχικής πρότασης… Οι ελπίδες πέφτουν τώρα στις διαπραγματεύσεις μεταξύ Επιτροπής, Συμβουλίου και Ευρωκοινοβουλίου.
Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός και η Ολοκληρωμένη Παράκτια Διαχείριση αποτελούν σημαντικά εργαλεία για την επίτευξη μιας βιώσιμης θαλάσσιας ανάπτυξης, με την προϋπόθεση ότι θα χρησιμοποιηθούν για την υποστήριξη μιας βιώσιμης ανάπτυξης μακροπρόθεσμα και όχι για τη συνηθισμένη κοντόφθαλμη, άνευ όρων οικονομική μεγέθυνση.



 
 
aktes1.jpg
 
Copyright © 2011 Medsos. All Rights Reserved. Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.
Χορηγία φιλοξενίας medsos.gr από την dnHost.gr